Nymphomaniac – 4 timers god underholdning

Lars von Triers “Nymphomaniac” lever bestemt op til de sensuelle plakater

Ja – du læste rigtig intet mindre end 4 timers god underholdning! Den danske Lars von Triers nyeste film “Nymphomaniac” må siges at være en af de længere af slagsen – men faktisk er filmen blevet kortet ned – og hr. Trier har bevidst blandet sig udenom forkortelsen, da det bestemt ikke var ham, der ville det. Oprindeligt er filmen 5½ timer lang. Jeg kan dog allerede nu afsløre, at den er alle pengene værd (og jeg kom af med intet mindre end 150 kr. for min billet!) 😉

Jeg var så heldig, at jeg har en lillesøster, der rigtig gerne ville med ind og se Lars von Triers nyeste skud på film-stammen sammen med mig – og vi endte med at blive godt underholdt i alle 4 timer.

Kort om “Nymphomaniac”
Filmen starter for alvor i en baggård, hvor den forslåede kvinde Joe ligger hjælpeløst i vinterkulden – heldigvis for hende kommer den ældre herre Seligman forbi og hjælper hende i nøden. Hjemme hos Seligman tør Joe op overfor den fremmede mand og fortæller sin livshistorie med alle dens facetter. Det er nemlig en historie, hvor den selv-diagnosticerede nymfoman, nyder sex i lange baner, lærer en hel del om mænd og hvordan de kan aflæses, møder masser af modstand og faktisk også kærligheden, selvom hun egentlig ikke tror på den.
Seligman byder ind med en masse sjove facts, som Joe sammen med deres omgivelser bruger i sine fortællinger og fantasifulde overskrifter på den “kapitler” hendes livshistorie bliver fortalt i.

“Nymphomaniac” er fyldt med spændende virkemidler
Nu er “Nymphomaniac” som sagt en lang film – og heldigvis er den delt op i vol. 1 og vol. 2 (med 20 minutters pause imellem). 🙂 Heldigvis virker filmen ikke så lang, da der bliver benyttet en del virkemidler, der gør historien meget let fordøjelig.

En af de sjovere virkemidler, der bliver brugt i “Nymphomaniac” er når, enten Joe eller Seligman fortæller noget, der så bliver underbygget igennem billeder. Eksempelvis siger Seligman noget i retningen af: “Når man har vinger, hvorfor skal man så ikke flyve?” – hvilket bliver understøttet med en lille scene, hvor man ser en flyvemaskine på en blå himmel. Der bliver brugt en hel del sjove små klip som denne, der skal understrege det, der bliver fortalt.
Derudover afslører jeg heller ikke for meget ved at sige, at “modsætninger der mødes” i denne film – endnu et godt virkemiddel. 😉

En lidt for lang film – hvor man kan se forkortelserne!
Heldigvis er man som sagt rigtig godt underholdt igennem hele “Nymphomaniac” – og jeg ender faktisk på hele 5 biografsæder ud af 6. Bedømmelsen bliver trukket ned på 5 biografsæder, da filmen er SÅ lang som den er, men utroligt nok også fordi, man flere steder simpelthen kan se, at filmen er blevet kortet ned!!

5 biografsaeder