Kapgang – velkommen i de voksnes rækker

“Kapgang” får 4 ud af 6 biografsæder – filmanmeldelse skrevet af Louise Sparre

De næste par uger er jeg i praktik hos Tina Dalbøge. Når jeg lærer nye mennesker at kende, så er det svært at skjule min passion for film og specielt dem, jeg kan få at se i biografsædets mørke. Da Tina fandt ud af dette, så ville hun gerne sponsorere en biograftur til mig og min kollega, Christina! 🙂 Skønt..! Så her får I mit første sponsorerede indlæg.

Kort om “Kapgang”
Filmen “Kapgang” foregår i Sønder Omme i 1976, hvor vi følger den 14-årige Martin, som naturligvis går til kapgang i sin fritid. Der foregår en masse i Martins liv – allerede i starten af historien, mister han sin mor til kræften. Og ikke nok med det, så er der ikke længe til, at han skal konfirmeres – og hvem skal nu tage morens plads under den kommende fest? 🙁
Naturligvis er der en sød pige i skolen, som Martin har et godt øje til – og derudover er Martin også lidt lun på sin gode kammerat, Kim. Selvfølgelig kæmper også Martins far og storebror med sorgen og derfor er Martin overladt lidt til sig selv – alt i alt har den unge Martin nok at se til, når vi ser med.

Mange af beboerne i den lille by har gode råd til Martin og føler med ham – men ingen af dem kan fuldt ud forstå, hvad det er, der foregår i denne unge mands hoved. 😉

En typisk dansk film med nogle mumlende replikker
Som danske film nogle gange kan bære præg af, så er der desværre nogle replikker i “Kapgang”, der går tabt – simpelthen fordi, der bliver mumlet! Ind imellem får skuespillerne ikke snakket tydeligt nok, og derfor får man som seer ikke fat i nogle af de ting, der kan være vigtige for den videre historie. Det er virkelig en skam, når dette sker!

“Kapgang” er en sød historie, der får 4 ud af 6 biografsæder
Martins historie er rigtig sød – der kan virkelig ske mange både gode og forvirrende ting for en dreng, der snart kommer i de voksnes rækker! Det er spændende at følge med, men desværre er de noget mumlende replikker ind imellem med til at trække totaloplevelsen en del ned! Derfor ender jeg på 4 biografsæder ud af 6. Alt i alt er “Kapgang” en god film, men måske man hellere skal se den derhjemme senere på året – så man kan justere lydstyrken! 😉4biografsaeder