Divergent – en god film primært henvendt til teenageren

Det blev sørme til hele to biograf-film for mig i denne uge – skønt! 🙂 I går var det “Divergent”, som jeg var så heldig at have vundet en fribillet til via en konkurrence på Facebook. Ja, der er rent faktisk nogle mennesker, der vinder! Tak til “Nordisk Film Biografer Aarhus og Trøjborg“. 🙂

Kort om “Divergent”
Som mange andre film før, er “Divergent” baseret på en bog-trilogi – så mon ikke, der er nogle flere film på trapperne? 😉 “Divergent” foregår i en dystopisk fremtid, hvor vi befinder os i nærheden af Chicago. Befolkningen er blevet opdelt i 5 faktioner: De uselviske, de intelligente, de fredelige, de ærlige og de frygtløse – denne opdeling foregår via et system, der skal sørge for fred blandt folk.

Da det er teenagepigen Beatrice Priors tur, til at blive tildelt sin faktion, viser det sig, at hun er en afviger, der besidder samtlige af disse fem egenskaber. Hermed er Tris (kort for Beatrice) nu blevet stemplet som værende en samfundsfjende – og hun bliver pludselig klar over, at det tilsyneladende fejlfri system, der skal sørge for fred, har en mørk side! Hun forsøger naturligvis at skjule, hvem hun er – men det kan hun ikke blive ved med i længden…

“Divergent” byder på en del kamp og en lille smule kærlighed
Som jeg havde forventet, så byder “Divergent” på en hel del kampscener (nogle er noget voldsomme) – og naturligvis skal der ikke mangle en lille smule kærlighed i sådan en film, der nok primært henvender sig til teenage-publikummet. <3 Desværre er en del af de ting, der sker i filmen lidt for forudsigelige – og så synes jeg altså ikke, at filmen kommer helt op at ringe i antallet af biografsæder.

“Divergent” får 4 ud af 6 biografsæder
Jeg ender med at give “Divergent” 4 ud af 6 biografsæder, da det alt i alt er en god film, der har en helt okay historie, nogle spændende scener ind imellem og helt sikkert en flok gode skuespillere, men desværre er der en del ting i løbet af filmen, der er meget forudsigelige. Som en del anmeldere har sagt det, så er “Divergent” en god film, man kan se, mens der bliver ventet på den nye film i “Hunger Games”-serien. 😉4biografsaeder